Alternatyvaus kuro diegimas pramonės įmonėse Kauno, Šiaulių ir Telšių regionuose
2023 m. rugsėjo 18 d. 17:00
Pasibaigęs
2023-09-21 09:52
02-062-K
42 007 291,00 €
Pasibaigęs
-
Projekto įgyvendinimo plano pateikimo terminas
Nuo - 2023-07-14 12:00
Iki - 2023-09-18 17:00 -
Aprašymas
Kvietimas parengtas vadovaujantis 2022–2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerijos ekonomikos transformacijos ir konkurencingumo plėtros programos pažangos priemonės Nr. 05-001-01-04-02 „Skatinti įmones pereiti link neutralios klimatui ekonomikos“ veiklos „Alternatyvaus kuro diegimas pramonės įmonėse Kauno, Šiaulių ir Telšių regionuose“ projektų finansavimo sąlygų aprašu (toliau – PFSA), patvirtintu Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministro 2023 m. liepos 12 d. įsakymu Nr. 4-373 „Dėl ekonomikos ir inovacijų ministro 2022 m. liepos 11 d. įsakymo Nr. 4-861 „Dėl 2022–2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerijos ekonomikos transformacijos ir konkurencingumo plėtros programos pažangos priemonės Nr. 05-001-01-04-02 „Skatinti įmones pereiti link neutralios klimatui ekonomikos“ aprašo patvirtinimo“ pakeitimo“, ir Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerijos pateiktu Kvietimų teikti projektų įgyvendinimo planus planu.
-
Bendrieji reikalavimai
PFSA 2 punkte nurodyti reikalavimai projektams:
2.1. Remiama veikla: alternatyvaus kuro diegimas pramonės įmonėse Kauno, Šiaulių ir Telšių regionuose. Siekiant sėkmingos pramonės įmonių transformacijos ir priklausomybės nuo iškastinio kuro naudojimo pramonės procesuose mažinimo, numatomos investicijos alternatyvaus kuro diegimui, pvz., iškastinio kuro katilų keitimas į atsinaujinančių energijos išteklių (toliau – AEI) šilumos siurblius (oras–vanduo, gruntas–vanduo, vanduo–vanduo, oras–oras), įrangos, gamybos procese naudojančios iškastinį kurą, keitimas AEI naudojančia įranga ir (ar) įrangą, varoma elektra ir pan., Europos Sąjungos apyvartinių taršos leidimų prekybos sistemoje (toliau – ES ATLPS) nedalyvaujančiose pramonės įmonėse, veikiančiose Kauno, Šiaulių ir Telšių regionuose.
2.2. Reikalavimai pareiškėjams:
2.2.1. Galimi pareiškėjai – ES ATPLS nedalyvaujančios pramonės įmonės.
2.2.2. Projekto partneriai nėra galimi.
2.2.3. Vienas pareiškėjas gali pateikti tik vieną PĮP, parengtą pagal Projektų administravimo ir finansavimo taisyklių 1 priede pateiktą formą.
2.2.4. Pareiškėjas teisės aktų nustatyta tvarka valstybės įmonei Registrų centrui turi būti pateikęs metinių finansinių ataskaitų rinkinį už 2022 metus. Jeigu pareiškėjas priklauso įmonių grupei, valstybės įmonei Registrų centrui turi būti pateiktas įmonių grupės konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinys už 2022 metus. Tais atvejais, kai pareiškėjo ar įmonių grupės, jei pareiškėjas priklauso įmonių grupei, finansiniai metai neatitinka kalendorinių metų, valstybės įmonei Registrų centrui turi būti pateiktas paskutinių pasibaigusių finansinių metų finansinių ataskaitų rinkinys arba konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinys.
2.2.5. Finansavimas gali būti skiriamas pareiškėjams visose srityse, išskyrus veikiančius pirminės žuvininkystės ir akvakultūros, pirminės žemės ūkio, transporto, plačiajuosčio ryšio ir energetikos ekonominės veiklos sektoriuose, kuriems taikomos specialiosios valstybės pagalbos taisyklės, kredito bei finansų įstaigoms ir Reglamento (ES) 2021/1056 9 straipsnyje nustatytus atvejus. Finansavimas gali būti skiriamas pareiškėjui, kuris vykdo veiklą žemės ūkio produktų perdirbimo ir prekybos jais srityse, su sąlyga, kad gautas finansavimas nebus iš dalies arba visiškai perkeltas pirminiams gamintojams, ir nėra nustatoma remiantis produktų, kuriuos susijusios įmonės pateikė rinkai arba įsigijo iš pirminių gamintojų, kaina arba kiekiu, nebent įsigijimo atveju susijusios įmonės produktų nepateikė rinkai arba juos naudojo ne maisto reikmėms, pvz., distiliavimui, metanui išgauti arba kompostavimui.
2.2.6. Finansavimas nėra skiriamas pareiškėjui, kuriam pritaikytos tarptautinės sankcijos ir (arba) jo ir (arba) su juo susijusių įmonių vykdomoje veikloje, veiksmuose, sandoriuose dalyvauja subjektai, kuriems pritaikytos tarptautinės sankcijos, kai šių įmonių veiklos, veiksmų ir (ar) sandorių vykdymas draudžiamas ar prieštarauja Lietuvos Respublikoje įgyvendinamoms tarptautinėms sankcijoms, vadovaujantis Lietuvos Respublikos tarptautinių sankcijų įstatymo 7 straipsniu (Juridinių asmenų ar kitų organizacijų, neturinčių juridinio asmens statuso, kurios nuosavybės teise priklauso arba yra kontroliuojamos subjekto, kuriam taikomos sankcijos sąrašas skelbiamas Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos interneto svetainėje https://fntt.lt/lt/tarptautines-finansines-sankcijos/4166), arba veikloje, veiksmuose, sandoriuose dalyvauja užsieniečiai, įtraukti į Užsieniečių, kuriems draudžiama atvykti į Lietuvos Respubliką, viešąjį sąrašą, skelbiamą Migracijos departamento prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos interneto svetainėje https://www.migracija.lt/u%C5%BEsienie%C4%8Di%C5%B3-kuriems-draud%C5%BEiama-atvykti-s%C4%85ra%C5%A1as.
2.2.7. Finansavimas nėra skiriamas pareiškėjui, kuriam Europos Sąjungoje (toliau – ES) priimtos sankcijos, įskaitant (bet tuo neapsiribojant): asmenis, subjektus ar organizacijas, konkrečiai nurodytus teisės aktuose, kuriais įvedamos tos sankcijos; įmones, kurios nuosavybės teise priklauso asmenims, subjektams ar organizacijoms, kuriems skirtos ES priimtos sankcijos, arba yra jų kontroliuojamos; arba įmones, vykdančias veiklą sektoriuose, kuriems skirtos ES priimtos sankcijos, jei teikiamas finansavimas prieštarautų atitinkamų sankcijų tikslams.
2.2.8. Teikiamas finansavimas negali būti naudojamas siekiant pakenkti numatomam ES ar jos tarptautinių partnerių taikomų sankcijų poveikiui, ir bus laikomasi galiojančių teisės aktų nuostatų dėl apsaugos nuo kovos su priemonių vengimu taisyklių. Finansavimu negali būti teikiama tiesioginė nauda fiziniams ar juridiniams asmenims, kuriems taikomos sankcijos.
2.2.9. Finansavimas nėra skiriamas pareiškėjui, jeigu jis nėra sugrąžinęs Lietuvos Respublikoje anksčiau gautos valstybės pagalbos, kuri Europos Komisijos pripažinta neteisėta ir nesuderinama su vidaus rinka.
2.2.10. Jei pareiškėjas yra gavęs finansavimą pagal Juridinių asmenų investicijoms į iškastinio kuro naudojimo pakeitimą ar mažinimą ir (ar) atsinaujinančių energijos išteklių panaudojimą tvarkos aprašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos aplinkos ministro įsakymu, ir (arba) 2022–2030 metų plėtros programos valdytojos Lietuvos Respublikos ekonomikos ir inovacijų ministerijos ekonomikos transformacijos ir konkurencingumo plėtros programos pažangos priemonės Nr. 05-001-01-04-02 „Skatinti įmones pereiti link neutralios klimatui ekonomikos“ veiklos „Didinti energijos vartojimo efektyvumą pramonės įmonėse“ projektų finansavimo sąlygų aprašą, patvirtintą ekonomikos ir inovacijų ministro įsakymu, projekte numatytos veiklos negali dubliuotis ir būti bendrai finansuojamos (angl. co-financing) Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir (arba) savivaldybių biudžetų, kitų piniginių išteklių, kuriais disponuoja valstybė ir (ar) savivaldybės, ES struktūrinių fondų.
2.2.11. Jeigu pareiškėjo įnašas arba įnašo dalis yra paskola, ne vėliau kaip iki projekto sutarties pasirašymo dienos pareiškėjas turi būti sudaręs sutartį gauti paskolą ir pateikęs jos kopiją administruojančiajai institucijai. Jei pareiškėjas skolinasi ne iš kredito įstaigos (banko ar kredito unijos), kaip ji suprantama pagal Lietuvos Respublikos finansų įstaigų įstatymą, iki projekto sutarties pasirašymo dienos pareiškėjas papildomai turi pateikti skolintojo finansinį pajėgumą skolinti atitinkamą lėšų sumą įrodančius dokumentus. Jei pareiškėjas per administruojančiosios institucijos nustatytą projekto sutarties pasirašymo terminą neįvykdo šio reikalavimo, pasiūlymas pasirašyti projekto sutartį netenka galios ir projektas nefinansuojamas. Taip pat pareiškėjas privalo įsivertinti, ar nėra kitų dokumentų, kuriuos jis turi pateikti iki sutarties sudarymo dienos.
2.3. Projektams keliami reikalavimai:
2.3.1. Projekto veiklos negali būti finansuotos ar finansuojamos iš kitų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir (arba) savivaldybių biudžetų, kitų piniginių išteklių, kuriais disponuoja valstybė ir (ar) savivaldybės, ES struktūrinių fondų, kitų ES finansinės paramos priemonių ar kitos tarptautinės paramos lėšų ir už kurias mokėti skyrus ES struktūrinių fondų lėšų jos būtų pripažintos tinkamomis finansuoti ir (arba) apmokėtos daugiau nei vieną kartą, įskaitant de minimis pagalbą.
2.3.2. Projekto veiklų įgyvendinimo trukmė turi būti ne ilgesnė kaip 30 mėnesių nuo projekto sutarties pasirašymo dienos. Dėl objektyvių priežasčių, kurių projekto vykdytojas negalėjo numatyti PĮP pateikimo ir vertinimo metu, projekto veiklų įgyvendinimo laikotarpis gali būti pratęstas Projektų administravimo ir finansavimo taisyklių IV skyriaus antrajame skirsnyje nustatyta tvarka. Projekto veiklos turi būti baigtos ne vėliau kaip iki 2026 m. rugpjūčio 31 d.
2.3.3. Projekto veiklos turi būti pradėtos įgyvendinti ne vėliau kaip per 6 mėnesius nuo projekto sutarties, kurios projektą administruojančioji institucija suderina su Ministerija, pasirašymo dienos. Veiklų pradžia suprantama kaip pasirašytos pirkimo sutarties data (kai pirkimas pagal Projektų administravimo ir finansavimo taisyklių 7 priede pateiktas Pirkimų taisykles (toliau – Pirkimų taisyklės) galimas iš vieno tiekėjo) arba kvietimo dalyvauti pirkime skelbimo ES investicijų interneto svetainėje www.esinvesticijos.lt data (vykdant konkursą arba derybas, kai tokį pirkimo būdą nustato Pirkimų taisyklės). Dėl objektyvių priežasčių, kurių projekto vykdytojas negalėjo numatyti PĮP pateikimo ir vertinimo metu, projekto veiklų pradžios laikotarpis gali būti pratęstas.
2.3.4. Projektui taikomi visi PFSA išvardyti rodikliai, kurių metodiniai skaičiavimo aprašai skelbiami kartu su kvietimu teikti PĮP. Projekto vykdytojui nepasiekus rodiklių reikšmių, nurodytų projekto sutartyje, taikomos Projektų administravimo ir finansavimo taisyklių IV skyriaus penktojo skirsnio 171–178 punktų nuostatos.
2.3.5. Pagal PFSA projektams įgyvendinti iš viso skiriama iki 42 007 291 (keturiasdešimt dviejų milijonų septynių tūkstančių dviejų šimtų devyniasdešimt vieno) euro ES fondų investicijų lėšų, iš kurių labai mažoms, mažoms ir vidutinėms įmonėms (toliau – MVĮ) numatoma skirti iki 39 906 926 (trisdešimt devynių milijonų devynių šimtų šešių tūkstančių devynių šimtų dvidešimt šešių) eurų, didelėms įmonėms – iki 2 100 365 (dviejų milijonų šimto tūkstančių trijų šimtų šešiasdešimt penkių) eurų ES fondų investicijų lėšų. Lėšos skiriamos iš Teisingos pertvarkos fondo lėšų projektams įgyvendinti teritorijose, nustatytose Teritoriniame teisingos pertvarkos plane. Pagal PFSA numatoma paskelbti vieną kvietimą teikti PĮP finansavimui gauti.
2.3.6. Didžiausia galima projektui skirti finansavimo lėšų suma yra 2 000 000 (du milijonai) eurų (prieš bet kokį mokesčių ar kitų rinkliavų atskaitymą) ir 300 000 (trys šimtai tūkstančių) eurų (prieš bet kokį mokesčių ar kitų rinkliavų atskaitymą), kai pareiškėjas vykdo veiklą žuvininkystės ir akvakultūros sektoriuose, išskyrus veikiančius pirminės žuvininkystės ir akvakultūros sektoriuose, kaip nustatyta PFSA 2.5 papunktyje), mažiausia galima projektui skirti finansavimo lėšų suma yra 20 000 (dvidešimt tūkstančių) eurų (prieš bet kokį mokesčių ar kitų rinkliavų atskaitymą).
2.3.7. Projektų atranka atliekama konkurso būdu.
2.3.8. Pareiškėjai ir projektai turi atitikti bendruosius projektų atrankos kriterijus, kurių sąrašas ir vertinimo metodika nustatyti Projektų administravimo ir finansavimo taisyklių 2 priede, ir atitikti PFSA 6 punkte nustatytus specialiuosius projektų atrankos kriterijus, patvirtintus 2021–2027 metų Europos Sąjungos fondų investicijų programos stebėsenos komiteto 2023 m. kovo 2 d. posėdžio protokoliniu sprendimu Nr. 46P-2(8). Už atitiktį prioritetiniams projektų atrankos kriterijams projektams skiriami balai, kaip nustatyta PFSA 6 punkte.
2.3.9. Projekto vykdytojas turi apdrausti ilgalaikį materialųjį turtą, kuriam įsigyti ar sukurti vykdant projektą naudotas finansavimas, maksimaliu turto atkuriamosios vertės draudimu nuo visų galimų rizikos atvejų projekto įgyvendinimo laikotarpiu (nuo to momento, kai atsiranda draustinas turtas) ir ne mažiau kaip 3 metus nuo projekto įgyvendinimo pabaigos MVĮ atveju ir ne mažiau kaip 5 metus nuo projekto įgyvendinimo pabaigos didelių įmonių atveju.
2.3.10. Daiktinės pareiškėjo teisės į nekilnojamąjį turtą, kuriame įgyvendinant projektą bus vykdomos projekto veiklos (vykdomi statybos darbai ir (ar) montuojama įranga), ar nekilnojamojo turto valdymo formos (nuoma ar panauda) turi būti įregistruoti Nekilnojamojo turto registre ir galioti ne trumpiau kaip 3 metus (kai projekto vykdytojas yra MVĮ) arba ne trumpiau kaip 5 metus (kai projekto vykdytojas yra didelė įmonė) nuo projekto finansavimo pabaigos.
2.4. Projekto parengtumui taikomi šie reikalavimai, kurių neįvykdžius ir kartu su PĮP nepateikus bent vieno pagrindžiančio dokumento PĮP atmetamas, neprašius papildomų dokumentų:
2.4.1. Jei pareiškėjas yra didelė įmonė, jis turi būti atlikęs privalomąjį energijos vartojimo auditą, parengtą ne anksčiau kaip 2 metai iki PĮP pateikimo administruojančiajai institucijai dienos, ir (arba) papildomąjį energijos vartojimo auditą, jeigu projekto metu planuojamos diegti priemonės nebuvo numatytos privalomajame energijos vartojimo audite arba jeigu tokio audito atlikimo tikslingumas buvo nustatytas privalomojo energijos vartojimo audito metu.
2.4.2. Jei pareiškėjas yra MVĮ, jis turi būti atlikęs energijos vartojimo auditą, parengtą ne anksčiau kaip 2 metai iki PĮP pateikimo administruojančiajai institucijai dienos.
2.4.3. Užpildytas PFSA 3 priedas, kuriame pateikiama informacija, reikalinga projekto atitikčiai projektų atrankos kriterijams įvertinti.
2.5. Pareiškėjas turi parengti PĮP ir kartu su PĮP administruojančiajai institucijai pateikti šiuos dokumentus Projektų administravimo ir finansavimo taisyklių III skyriaus antrajame skirsnyje ir kvietimo teikti PĮP nustatyta tvarka:
2.5.1. informaciją apie projektui taikomus aplinkosaugos reikalavimus pagal Projektų administravimo ir finansavimo taisyklių 1 priedo 3 priede pateiktą formą;
2.5.2. informaciją apie pareiškėjui suteiktą valstybės pagalbą (išskyrus de minimis) pagal Projektų administravimo ir finansavimo taisyklių 1 priedo 4 priede pateiktą formą;
2.5.3. Smulkiojo ar vidutinio verslo subjekto statuso deklaraciją, kurios forma patvirtinta Lietuvos Respublikos ūkio ministro 2008 m. kovo 26 d. įsakymu Nr. 4-119 „Dėl Smulkiojo ar vidutinio verslo subjekto statuso deklaravimo tvarkos aprašo ir Smulkiojo ar vidutinio verslo subjekto statuso deklaracijos formos patvirtinimo“, parengtą pagal paskutinių ataskaitinių finansinių metų duomenis, jei pareiškėjas yra MVĮ, arba laisvos formos deklaraciją, jei pareiškėjas yra didelė įmonė;
2.5.4. užpildytą PFSA 1 priedą, kuriame pateikiama informacija, reikalinga projekto atitikties reikšmingos žalos nedarymo horizontaliajam principui vertinimo reikalavimams įvertinti, arba laisvos formos raštą dėl reikšmingos žalos nedarymo horizontaliajam principui, kuriame būtų nurodyta, ar planuojamos įgyvendinti projekto veiklos dėl savo pobūdžio turės tiesioginį ar netiesioginį neigiamą poveikį per visą gyvavimo ciklą, ir patvirtina PFSA 1 priede nurodytų dokumentų, kuriuos, administruojančiosios institucijos prašymu, galėtų pateikti vertinti, turėjimą;
2.5.5. atlikto privalomojo energijos vartojimo audito ataskaitą, kuri parengta ne anksčiau kaip 2 metai iki PĮP pateikimo administruojančiajai institucijai dienos, ir (arba) papildomojo energijos vartojimo audito ataskaitą, jeigu įgyvendinant projektą planuojamos diegti priemonės nebuvo numatytos privalomojo energijos vartojimo audito ataskaitoje arba jeigu tokio audito atlikimo tikslingumas buvo nustatytas privalomojo energijos vartojimo audito metu, kai pareiškėjas yra didelė įmonė;
2.5.6. atlikto energijos vartojimo audito ataskaitą, parengtą ne anksčiau kaip 2 metai iki PĮP pateikimo administruojančiajai institucijai dienos, kai pareiškėjas yra MVĮ;
2.5.7. jeigu pramonės įmonės energijos vartojimo auditą atliko ir parengė ES valstybės narės auditorius, auditą parengusio auditoriaus kvalifikacijos atestato kopiją ir dokumentus, patvirtinančius, kad 2012 m. spalio 25 d. Europos Parlamento ir Tarybos Direktyvos 2012/27/ES dėl energijos vartojimo efektyvumo, kuria iš dalies keičiamos direktyvos 2009/125/EB ir 2010/30/ES bei kuria panaikinamos direktyvos 2004/8/EB ir 2006/32/EB su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2019 m. birželio 5 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva (ES) 2019/944, 16 straipsnio 1 dalyje nurodytos sertifikavimo ir (arba) akreditavimo sistemos arba lygiavertės kvalifikavimo sistemos yra palygintos tarpusavyje ir pripažintos Lietuvos Respublikos ir Europos Komisijos;
2.5.8. užpildytą PFSA 3 priedą, kuriame pateikiama informacija, reikalinga projekto atitikčiai projektų atrankos kriterijams įvertinti;
2.5.9. dokumentus, pagrindžiančius projekto biudžeto pagrįstumą ir reikalingus tinkamoms finansuoti išlaidoms apskaičiuoti (komercinius pasiūlymus, nuorodas į rinkoje esančias kainas ir kt.);
2.5.10. pareiškėjo įsipareigojimą padengti netinkamas finansuoti, tačiau projektui įgyvendinti būtinas išlaidas ir tinkamas išlaidas, kurių nepadengia projekto finansavimas, įrodančius dokumentus, finansavimo šaltinius (pareiškėjo įnašą į netinkamų finansuoti išlaidų padengimą) pagrindžiančius dokumentus, pvz., pažymą, kurioje nurodytas banko (kitų kredito įstaigų, juridinių asmenų, akcininkų) sprendimas suteikti paskolą konkrečiam projektui, paskolos sutartis ir kt.;
2.5.11. dokumentus, įrodančius pareiškėjo pardavimo pajamas iš paties pareiškėjo pagamintos produkcijos, pvz., pelno (nuostolių) ataskaitą, užpildytą pagal 3-iojo verslo apskaitos standarto „Pelno (nuostolių) ataskaita“, patvirtinto Audito ir apskaitos tarnybos direktoriaus įsakymu, 1 priedą (toliau – Pelno (nuostolių) ataskaitos forma). Pelno (nuostolių) ataskaitos formoje turi būti nurodytos pardavimo pajamos ir pateiktas pastabos numeris, kuris nurodo išsamią informaciją, pateiktą Aiškinamojo rašto, parengto vadovaujantis 6-uoju verslo apskaitos standartu „Aiškinamasis raštas“, patvirtintu Audito ir apskaitos tarnybos direktoriaus įsakymu, 85.1 papunktyje, kuriame nustatyta, kad turi būti nurodyta informacija apie paslaugų ir prekių pardavimo pajamų sumas, sugrupuotas pagal veiklos rūšis. Rengiant šią informaciją, siūloma vadovautis 6-ojo verslo apskaitos standarto „Aiškinamasis raštas“ metodinėmis rekomendacijomis, patvirtintomis Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnybos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos direktoriaus įsakymu. Jeigu dokumentai yra pateikiami kita negu minėtų finansinių dokumentų forma, juose turi būti pateikta visa Pelno (nuostolių) ataskaitos formoje ir Aiškinamajame rašte nurodyta informacija;
2.5.12. deklaraciją ir paaiškinimus, kad projekto vykdytojas turi teisę naudoti paviršinį ar požeminį vandenį (sutartį su vandens tiekimo įmone arba gręžinio registracijos dokumentą) ir moka gamtos išteklių mokesčius, jei projekto veikloje naudojamas paviršinis ar požeminis vanduo;
2.5.13. deklaraciją ir paaiškinimus, kuriuose būtų nurodyta, kad keičiant iškastinį kurą alternatyviuoju ir tam įrengiant įrenginius yra numatyta, kokios atliekos susidarys ir kaip jos bus sutvarkytos. Dėl įdiegtos įrangos eksploatavimo laiko pabaigos pateikti dokumentą su informacija, kaip bus utilizuota įranga pasibaigus jos eksploatacijos laikui;
2.5.14. deklaraciją ir paaiškinimus, pagrindžiančius, kad pareiškėjas yra pradėjęs atrankos dėl poveikio aplinkai vertinimo ir (ar) planuojamos ūkinės veiklos atranka dėl poveikio aplinkai vertinimo (toliau – poveikio aplinkai vertinimas) procedūras ir (ar) „Natura 2000“ teritorijų nustatymą (jei tokios taikomos) arba pagrindimą, kodėl nurodytos procedūros netaikomos, kartu pateiki informaciją apie projektui taikomus aplinkosauginius reikalavimus.
2.6. Ne vėliau kaip per 2 mėnesius nuo projekto sutarties pasirašymo dienos, vadovaudamasis Planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo įstatymu, pareiškėjas turi būti atlikęs ir administruojančiajai institucijai pateikti poveikio aplinkai vertinimą bei turi pateikti atsakingosios institucijos galiojančius dokumentus (jeigu taikoma) arba pagrindimą, kodėl poveikio aplinkai vertinimo procedūros netaikomos, kartu pateikti informaciją apie projektui taikomus aplinkosauginius reikalavimus.
2.7. Ne vėliau kaip per 2 mėnesius nuo projekto sutarties pasirašymo dienos, vadovaujantis Planų ar programų ir planuojamos ūkinės veiklos įgyvendinimo poveikio įsteigtoms ar potencialioms „Natura 2000“ teritorijoms reikšmingumo nustatymo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2006 m. gegužės 22 d. įsakymu Nr. D1-255 „Dėl Planų ar programų ir planuojamos ūkinės veiklos įgyvendinimo poveikio įsteigtoms ar potencialioms „Natura 2000“ teritorijoms reikšmingumo nustatymo tvarkos aprašo patvirtinimo“, nuostatomis, turi būti atliktas ir administruojančiajai institucijai „Natura 2000“ pateiktas teritorijų reikšmingumo nustatymas (jeigu taikoma) arba pagrindimas, kodėl nurodytos procedūros netaikomos.
2.8. Papildomi projektų matomumo reikalavimai, kurie nenustatyti Projektų administravimo ir finansavimo taisyklėse, nėra taikomi.
2.9. Apie projektą informuojama Projektų administravimo ir finansavimo taisyklių VIII skyriaus pirmajame skirsnyje nustatyta tvarka.
2.10. Visi su projekto įgyvendinimu susiję dokumentai turi būti saugomi Projektų administravimo ir finansavimo taisyklių VIII skyriaus šeštajame skirsnyje nustatyta tvarka ir terminais, taip pat laikantis Komunikato 90 punkte nustatytų terminų.
Horizontaliųjų principų ir atitinkamų Europos Sąjungos pagrindinių teisių chartijos nuostatų laikymosi reikalavimai
PFSA 3 punkte nurodyti reikalavimai projektams:
Neutralus – projektas negali daryti neigiamo poveikio HP.
Įgyvendinant projektų veiklas neturi būti pažeidžiami HP: darnaus vystymosi, įskaitant reikšmingos žalos nedarymo principą; lygių galimybių ir nediskriminavimo (dėl lyties, rasės, tautybės, pilietybės, kalbos, kilmės, socialinės padėties, tikėjimo, įsitikinimų ar pažiūrų, amžiaus, lytinės orientacijos, etninės priklausomybės, religijos, negalios ar kt.), įskaitant prieinamumo visiems reikalavimo užtikrinimą (paslaugų, infrastruktūros, fizinės ar e. aplinkos sprendimai, informacijos, transporto prieinamumo ir pan.); inovatyvumo (kūrybingumo). Siekiant paskatinti ES ATLPS nedalyvaujančias pramonės įmones dekarbonizuotis, bus investuojama į iškastinio kuro atsisakymą ir alternatyvaus kuro diegimą. Projektų veiklos prisidės prie 2021–2030 metų nacionalinio pažangos plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2020 m. rugsėjo 9 d. nutarimu Nr. 998 „Dėl 2021–2030 metų Nacionalinio pažangos plano patvirtinimo“, ir jame nustatytų HP pažangos rodiklių pasiekimo: išmetamų į atmosferą šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekio pokytis ES ATLPS nedalyvaujančiuose sektoriuose, palyginti su 2005 m.; Lietuvos vieta pagal pasaulinį inovacijų indeksą „Global Innovation Index“. PFSA 6 punkte nurodyti projektų atrankos kriterijai tiesiogiai įpareigoja projektą prisidėti prie darnaus vystymosi HP įgyvendinimo.
Projektų atitikties Reikšmingos žalos nedarymo HP vertinimo reikalavimų aprašas pateikiamas PFSA 1 priede.
Projektų veiklos, vadovaujantis 2021 m. vasario 18 d. Komisijos pranešimu – Reikšmingos žalos nedarymo principo taikymo pagal Ekonomikos gaivinimo ir atsparumo didinimo priemonės reglamentą techninėmis gairėmis (2021/C 58/01), atitinka reikšmingos žalos nedarymo principą, nes neturi neigiamo numatomo poveikio 6 aplinkos tikslams, nurodytiems Reglamento (ES) 2020/852 17 straipsnio 1 dalies a–f punktuose.
Projektų veiklos neturi pažeisti Chartijos pagrindinių teisių: orumo; asmenų, privataus ir šeimos gyvenimo, sąžinės ir saviraiškos laisvės; asmens duomenų; prieglobsčio ir apsaugos perkėlimo, išsiuntimo ar išdavimo atvejų; teisių į nuosavybę ir teisių užsiimti verslu; lyčių lygybės, vienodo požiūrio ir lygių galimybių, nediskriminavimo ir neįgaliųjų teisių; vaiko teisių; gero administravimo, veiksmingo teisinės gynybos, teisingumo; solidarumo ir darbuotojų teisių; aplinkos apsaugos.
Reikalavimai įgyvendinus projektų veiklas
PFSA 7 punkte nurodyti reikalavimai projektams:
7.1. Projekto vykdytojas, turi užtikrinti investicijų tęstinumą, t. y. projektų, kurių veiklos susijusios su investicijomis į infrastruktūrą, vykdytojai per 5 metus (kai projekto vykdytojas yra didelė įmonė) arba per 3 metus (kai projekto vykdytojas yra MVĮ) nuo projekto finansavimo pabaigos arba projektų, kuriems taikomos valstybės pagalbos taisyklės, vykdytojai per valstybės pagalbos taisyklėse nustatytą laikotarpį:
7.1.1. negali nutraukti gamybinės veiklos arba perkelti jos už Lietuvos Respublikos ribų;
7.1.2. negali pakeisti infrastruktūros objekto nuosavybės teisių, jei dėl to įmonė arba viešojo sektoriaus institucija įgytų nederamą pranašumą;
7.1.3. negali iš esmės pakeisti veiklos, kuriai buvo skirtos investicijos, pobūdžio, tikslų arba vykdymo sąlygų, jei tai pakenktų projekto tikslams.
7.2. Jeigu projekto vykdytojas nesilaiko investicijų tęstinumo reikalavimo, nustatyto PFSA 7.1 papunktyje, jis turi grąžinti projektui finansuoti išmokėtų lėšų sumą, proporcingą reikalavimo nesilaikymo laikotarpiui.
Projektų įgyvendinimo trukmė
Projekto veiklų įgyvendinimo trukmė turi būti ne ilgesnė kaip 30 mėnesių nuo projekto sutarties pasirašymo dienos. Dėl objektyvių priežasčių, kurių projekto vykdytojas negalėjo numatyti PĮP pateikimo ir vertinimo metu, projekto veiklų įgyvendinimo laikotarpis gali būti pratęstas Projektų administravimo ir finansavimo taisyklių IV skyriaus antrajame skirsnyje nustatyta tvarka. Projekto veiklos turi būti baigtos ne vėliau kaip iki 2026 m. rugpjūčio 31 d.
Reikalavimai valstybės pagalbai
PFSA 5 punkto 5.1-5.4, 5.6 papunkčiuose nurodyti reikalavimai projektams:
5.1. Pagal PFSA projekto veiklų finansavimas yra valstybės pagalba, kaip ji apibrėžta Sutarties dėl Europos Sąjungos veikimo 107 straipsnyje. Finansavimas projektams, skiriamas kaip valstybės pagalba teikiama pagal Valstybės pagalbos schemą ir finansavimas skiriamas ne vėliau kaip iki 2023 m. gruodžio 31 d.
5.2. Projektų valstybės pagalbos atitikties Valstybės pagalbos schemai vertinimą atlieka administruojančioji institucija pagal PFSA 2 priede nustatytą Projektų atitikties valstybės pagalbos taisyklėms patikros lapo formą.
5.3. Valstybės pagalba neteikiama:
5.3.1. sunkumų patiriančioms įmonėms, jeigu pareiškėjas ir (arba) ūkio subjektas, kuriam priklauso pareiškėjas, yra priskiriami sunkumų patiriančiai įmonei, kaip ši sąvoka apibrėžta Reglamento (ES) Nr. 651/2014 2 straipsnio18 punkte. Ūkio subjektu laikomas pareiškėjas ir visos jo susijusios įmonės, kaip nustatyta Reglamento (ES) Nr. 651/2014 I priedo 3 straipsnyje;
5.3.2. ūkio subjektams, kuriems išduotas vykdomasis raštas sumoms išieškoti pagal ankstesnį Europos Komisijos sprendimą, kuriame pagalba skelbiama neteisėta ir nesuderinama su vidaus rinka. Nauja valstybės pagalba negali būti teikiama iki nebus sugrąžinta neteisėta ir nesuderinama su vidaus rinka gauta valstybės pagalba.
5.4. Vykdant projektą pagal PFSA 2.1 papunktyje nurodytą veiklą pagalba nederinama su kita investicine pagalba toms pačioms tinkamoms finansuoti išlaidoms padengti.
5.6. Administruojančioji institucija PĮP vertinimo metu patikrina pareiškėjo teisę gauti valstybės pagalbą pagal Valstybės pagalbos schemą, o Ministerijai priėmus sprendimą finansuoti projektą, per 20 darbo dienų registruoja suteiktos valstybės pagalbos sumą Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registre, kurio nuostatai patvirtinti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. sausio 19 d. nutarimu Nr. 35 „Dėl Suteiktos valstybės pagalbos ir nereikšmingos (de minimis) pagalbos registro nuostatų patvirtinimo“.
-
Projekto įgyvendinimo plano teikimas
Teikimo tvarka:
PĮP turi būti parengtas pagal Projektų administravimo ir finansavimo taisyklių 1 priedą (pridedama).
Parengtas PĮP (su visais privalomais priedais) pasirašomas kvalifikuotu elektroniniu parašu, adoc formatu ir teikiamas el. paštu esinvesticijos@inovacijuagentura.lt (laiško dydis negali būti didesnis nei 25 MB).
Įsteigus Europos Sąjungos investicijų administravimo informacinę sistemą (INVESTIS) parengtas PĮP (su visais privalomais priedais) turės būti teikiamas tik per INVESTIS duomenų mainų svetainę.
Teikiant PĮP kartu turi būti pateikta:
☒ Informacijos apie pareiškėjui (partneriui) suteiktą valstybės pagalbą (išskyrus de minimis) forma
☒ Informacija apie projektui taikomus aplinkosaugos reikalavimus
☒ Kiti priedai:
- Smulkiojo ar vidutinio verslo subjekto statuso deklaracija, kurios forma patvirtinta Lietuvos Respublikos ūkio ministro 2008 m. kovo 26 d. įsakymu Nr. 4-119 „Dėl Smulkiojo ar vidutinio verslo subjekto statuso deklaravimo tvarkos aprašo ir Smulkiojo ar vidutinio verslo subjekto statuso deklaracijos formos patvirtinimo“, parengtą pagal paskutinių ataskaitinių finansinių metų duomenis, jei pareiškėjas yra MVĮ arba laisvos formos deklaracija, jei pareiškėjas yra didelė įmonė (pridedama).
- Užpildytas PFSA 1 priedas, kuriame pateikiama informacija, reikalinga projekto atitikties reikšmingos žalos nedarymo horizontaliajam principui vertinimo reikalavimams įvertinti arba laisvos formos raštas dėl reikšmingos žalos nedarymo horizontaliajam principui, kuriame būtų nurodyta ar planuojamos įgyvendinti projekto veiklos dėl savo pobūdžio turės tiesioginio ar netiesioginio neigiamo poveikio per visą gyvavimo ciklą ir patvirtina PFSA 1 priede nurodytų dokumentų turėjimą, kuriuos, paprašius administruojančiajai institucijai, galėtų pateikti vertinimui.
- Atliktas privalomasis energijos vartojimo auditas, parengtas ne anksčiau kaip 2 metai iki PĮP pateikimo administruojančiajai institucijai dienos ir (arba) papildomasis energijos vartojimo auditas, jeigu projekto metu planuojamos diegti priemonės nebuvo numatytos privalomajame energijos vartojimo audite arba, jeigu tokio audito atlikimo tikslingumas buvo nustatytas privalomojo energijos vartojimo audito metu, kai pareiškėjas yra didelė įmonė.
- Atlikto energijos vartojimo audito ataskaita, parengta ne anksčiau kaip 2 metai iki PĮP pateikimo administruojančiajai institucijai dienos, kai pareiškėjas yra MVĮ.
- Jeigu pramonės įmonės energijos vartojimo auditą atliko ir parengė ES valstybės narės auditorius, auditą parengusio auditoriaus kvalifikacijos atestato kopija ir dokumentai, patvirtinantys, kad 2012 m. spalio 25 d. Europos Parlamento ir Tarybos Direktyvos 2012/27/ES dėl energijos vartojimo efektyvumo, kuria iš dalies keičiamos direktyvos 2009/125/EB ir 2010/30/ES bei kuria panaikinamos direktyvos 2004/8/EB ir 2006/32/EB su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2019 m. birželio 5 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva (ES) 2019/944 16 straipsnio 1 dalyje nurodytos sertifikavimo ir (arba) akreditavimo sistemos arba lygiavertės kvalifikavimo sistemos yra palygintos tarpusavyje ir pripažintos Lietuvos Respublikos ir Europos Komisijos.
- Užpildytas PFSA 3 priedas, kuriame pateikiama informacija, reikalinga projekto atitikčiai projektų atrankos kriterijams įvertinti.
- Dokumentai, pagrindžiantys projekto biudžeto pagrįstumą ir reikalingi tinkamoms finansuoti išlaidoms apskaičiuoti (komerciniai pasiūlymai, nuorodas į rinkoje esančias kainas ir kt.).
- Pareiškėjo įsipareigojimą padengti netinkamas finansuoti, tačiau projektui įgyvendinti būtinas išlaidas, ir tinkamas išlaidas, kurių nepadengia projekto finansavimas, įrodantys dokumentai, finansavimo šaltinius (pareiškėjo įnašą į netinkamų finansuoti išlaidų padengimą) pagrindžiantys dokumentai, pvz., pažyma, kurioje nurodytas banko (kitų kredito įstaigų, juridinių asmenų, akcininkų) sprendimas suteikti paskolą konkrečiam projektui, paskolos sutartis ir kt.
- Dokumentai, įrodantys pareiškėjo pardavimo pajamas iš paties pareiškėjo pagamintos produkcijos, pvz., pelno (nuostolių) ataskaita, užpildyta pagal 3-iojo verslo apskaitos standarto „Pelno (nuostolių) ataskaita“, patvirtinto Audito ir apskaitos tarnybos direktoriaus įsakymu, 1 priedą (toliau – Pelno (nuostolių) ataskaitos forma). Pelno (nuostolių) ataskaitos formoje turi būti nurodytos pardavimo pajamos ir pateiktas pastabos numeris, kuris nurodo išsamią informaciją, pateiktą Aiškinamojo rašto, parengto vadovaujantis 6-uoju verslo apskaitos standartu „Aiškinamasis raštas“, patvirtintu Audito ir apskaitos tarnybos direktoriaus įsakymu, 85.1 papunktyje, kuriame nustatyta, kad turi būti nurodyta informacija apie paslaugų ir prekių pardavimo pajamų sumas, sugrupuotas pagal veiklos rūšis. Rengiant šią informaciją, siūloma vadovautis 6-ojo verslo apskaitos standarto „Aiškinamasis raštas“ metodinėmis rekomendacijomis, patvirtintomis Audito, apskaitos, turto vertinimo ir nemokumo valdymo tarnybos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos direktoriaus įsakymu. Jeigu dokumentai yra pateikiami kita negu minėtų finansinių dokumentų forma, juose turi būti pateikta visa Pelno (nuostolių) ataskaitos formoje ir Aiškinamajame rašte nurodyta informacija.
- Deklaracija ir paaiškinimai, kad projekto vykdytojas turi teisę naudoti paviršinį ar požeminį vandenį (sutartį su vandens tiekimo įmone arba gręžinio registracijos dokumentą) ir moka gamtos išteklių mokesčius, jei projekto veikloje naudojamas paviršinis ar požeminis vanduo.
- Deklaracija ir paaiškinimai, kuriuose būtų nurodyta, kad keičiant iškastinį kurą alternatyviuoju ir tam įrengiant įrengimus yra numatyta, kokios atliekos susidarys ir kaip jos bus sutvarkytos. Dėl įdiegtos įrangos eksploatavimo laiko pabaigos, pateikti dokumentą su informacija, kaip bus utilizuota įranga pasibaigus jos eksploatacijos laikui.
- Deklaracija ir paaiškinimai, pagrindžiantys, jog pareiškėjas yra pradėjęs atrankos dėl poveikio aplinkai vertinimo ir (ar) planuojamos ūkinės veiklos atranka dėl poveikio aplinkai vertinimo (toliau – poveikio aplinkai vertinimas) procedūras ir (ar) „Natura 2000“ teritorijų nustatymą (jei tokios taikomos) arba pagrindimą, kodėl nurodytos procedūros netaikomos, kartu pateikiant informaciją apie projektui taikomus.
Pastaba: užpildytą PFSA 3 priedą prašome pateikti Excel formatu (pridedama).
Projektų įgyvendinimo planų suderinimas su atsakinga institucija
☐ Taip
☒ Ne
-
Finansuojamos veiklos ir joms keliami reikalavimai
Finansuojamos projektų veiklos
05-001-01-04-02-10-01
Alternatyvaus kuro diegimas pramonės įmonėse Kauno, Šiaulių ir Telšių regionuose. Siekiant sėkmingos pramonės įmonių transformacijos ir priklausomybės nuo iškastinio kuro naudojimo pramonės procesuose mažinimo, numatomos investicijos alternatyvaus kuro diegimui, pvz., iškastinio kuro katilų keitimas į atsinaujinančių energijos išteklių (toliau – AEI) šilumos siurblius (oras–vanduo, gruntas–vanduo, vanduo–vanduo, oras–oras), įrangos, gamybos procese naudojančios iškastinį kurą, keitimas AEI naudojančia įranga ir (ar) įrangą, varoma elektra ir pan., Europos Sąjungos apyvartinių taršos leidimų prekybos sistemoje (toliau – ES ATLPS) nedalyvaujančiose pramonės įmonėse, veikiančiose Kauno, Šiaulių ir Telšių regionuose.
Tikslinės grupės
ES ATPLS nedalyvaujančios pramonės įmonės
Galimi pareiškėjai
ES ATPLS nedalyvaujančios pramonės įmonės
Pareiškėjų tipas
☐ Viešasis
☒ Privatusis
Galimi partneriai
-
Didžiausia galima skirti finansavimo lėšų suma projekto veiklai įgyvendinti
Didžiausia galima projektui skirti finansavimo lėšų suma vienai įmonei yra 2 000 000,00 Eur. Kai pareiškėjas vykdo veiklą žuvininkystės ir akvakultūros sektoriuose (išskyrus pirminės žuvininkystės ir akvakultūros sektorių) didžiausia galima finansavimo lėšų suma vienai įmonei 300 000,00 Eur.
Finansuojamoji dalis
Didžiausią galimą projekto finansuojamąją dalį sudaro iki 85 proc. visų tinkamų finansuoti projekto išlaidų.
Nuosavo įnašo dalis (jei taikoma)
Ne mažiau 15 proc. visų tinkamų finansuoti projekto išlaidų.
-
Kita informacija
Kvietimo informacija skelbiama tinklapiuose:
Kvietimai |ES fondų investicijų programos interneto svetainė (esinvesticijos.lt)
www.eimin.lt (naujienlaiškis dėl skelbiamo kvietimo)
Dokumentų sąrašas:
Projektų administravimo ir finansavimo taisyklės (toliau – PAFT)
Projektų finansavimo sąlygų aprašas (toliau – PFSA)
1. Kvietimo skelbimas; (atnaujintas 2023-08-29)
2. Projekto įgyvendinimo plano (toliau – PĮP) formą (PAFT 1 priedas): Iš dalies užpildytos PĮP formos pavyzdys (pridedama) (atnaujinta 2023-08-29);
3. Projektų bendrųjų atrankos kriterijų sąrašas ir jų vertinimo metodika (PAFT 2 priedas);
4. Stebėsenos rodiklių aprašymo kortelės (pridedama);
- Paramą gavusios įmonės (iš kurių: labai mažos, mažosios, vidutinės ir didelės), rodiklio kodas P-05-001-01-04-02-26 (P.B.2.0001);
- Paramą dotacijomis gavusios įmonės, rodiklio kodas P-05-001-01-04-02-31 (P.B.2.0002);
- Privačiosios investicijos, papildančios viešąją paramą (iš kurių: dotacijos, finansinės priemonės, rodiklio kodas R-05-001-01-04-02-03(R.B.2.2002);
- Paramą gavusiuose subjektuose sukurtos tvarios darbo vietos, projekto kodas, rodiklio kodas R-05-001-01-04-02-27 (R.S.2.3044)
- Metinis pirminės energijos suvartojimo kiekis (iš kurio: būstai, viešieji pastatai, įmonės, kita), rodiklio kodas R-05-001-01-04-02-07 (R.B.2.2026);
- Numatomas išmetamas šiltnamio efektą sukeliančių dujų kiekis, rodiklio kodas R-05-001-01-04-02-12 (R.B.2.2029).
5. PFSA 3 priedas. Rekomenduojame PFSA 3 priedą pildyti MS Excel formatu (pridedama); (Atnaujinta 2023-09-13)
6. Informacija apie projektui taikomus aplinkosaugos reikalavimus (PAFT 1 priedo 3 priedas);
8. Smulkiojo ir vidutinio verslo plėtros įstatymas;
9. Smulkiojo ir vidutinio verslo subjekto statuso deklaravimo tvarkos aprašas;
10. Smulkiojo ir vidutinio verslo subjekto statuso deklaracijos elektroninė forma pildymui (pridedama);
11. Sutarties šablonas (PAFT 3 priedas);
12. Pirkimų taisyklės (PATF 7 priedas);
14. Kuro ir energijos balanso sudarymo metodika;
15. Komisijos Reglamentas (ES) Nr. 651/2014;
16. Europos Komisijos komunikatas 2023/C 101/03;
17. Valstybės pagalbos schema Nr. SA.107620 (2023/N);
18. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2012/27/ES dėl energijos vartojimo efektyvumo;
19. Pareiškėjo (partnerio) / projekto vykdytojo įnašo šaltinių užtikrinimo vertinimo metodika;
20. Investicijų programos projektų išlaidų paskirstymo regionams rekomendacijos;
21. Rekomendacijos dėl projektų išlaidų atitikties Europos Sąjungos fondų reikalavimams.
-
Kontaktai
VšĮ Inovacijų agentūra:
Kontaktų centras, tel. +370 700 77 055
VšĮ Inovacijų agentūros Viešųjų investicijų skyriaus programų vadovė
Justina Simonavičienė, Tel. + 370 682 24969
VšĮ Inovacijų agentūros Viešųjų investicijų skyriaus vyriausiasis projektų vadovas
Mindaugas Vainauskas, Tel. +370 687 66569
VšĮ Inovacijų agentūros Viešųjų investicijų skyriaus vyriausioji projektų vadovė
Vaida Petkevičienė, Tel. +370 687 66153
El. paštas alternatyvuskuras@inovacijuagentura.lt
-
Veiklos sritis
-
ES politikos tikslas
-
Programa
-
Projektų atrankos būdas
-
Komponentas